July 14, 2012

Bila Mata Dah Panas...

Huhhhhhh.. Mata panas nie, pedih jer rasa.. Adoii.. Mesti macam- macam terlintas dekat dalam kepala otak korang kan.. Tapi sebenarnya cerita ni tidak ada kaitan langsung dengan perasaan marah, geram atau dendam kepada manusia sekeliling.. Cerita ini pasal cerita aku yang kekurangan tidur.. Kurang tidur satu hal la.. Peliknya banyak la pulak ilham time mata dah nk terpejam macam nie..Masa-masa macam nie ler dia ajak aku menaip.. Ada saja idea, datangnya macam bergolek-golek.. Kalau tidur nanti, hilang pulak ceritanya.. Baik aku tulis skit rangkanya dari aku hilang terus lena atas kerusi nie.. Boleh dikatakan di dalam seminggu dua nie, sejam- sejam jer aku tidur.. Tidur jaga, tidur jaga.. Dah macam Security Guard dah.. Sikit lagi lebam mata, dah boleh jadi Panda ler mata aku nie..
Post kali nie.. Aku nak bawak kembali suasana pada bulan Ramadhan sewaktu aku berumur 6 tahun kot.. Masa tue aku ingat lagi, kami sekeluarga masih lagi duduk di perkampung setinggan.. Nama kampung aku Chepor Dalam.. Kalau korang penah pegi Ulu Chepor tempat berkelah tue.. Dekat juga la dengan kampung aku tue.. Membesar di kawasan kampung lain betul seronoknya.. Dari kehidupan dibandar..Ayam itik pun susah nak jumpa.. Asyik tengok kat dalam pasar jer.. Ayam dalam sangkar.. Itik dah kena gantung..Hermm bertuahnya rasa dapat jadi budak kampung... Tapi cerita boleh aja dikongsi bersama.. Kadang-kadang boleh ketawa sendiri dibuatnya kalau terkenang kembali zaman kenakalan aku.. Kira Legend la.. Sebab kalau masa muda belia dulu.. Baru jer mula pose sehari.. Mood dah macam besok nak raya.. Ada jer aktivitinya... Seingat aku, takda la aku puasa sangat.. Tapi kalau makcik-makcik jiran tanya puasa ker tak.. Dengan pantas kompom jawap aku puasa..Hihihih..Bonda bagi aku puasa, tapi sampai tengah hari jer.. Mungkin sebab dia risau aku nie terlampau aktif kot.. Bonda cakap aku ni "Puasa Yang Yok".. Kalau bahagian merasa masakan bonda aku la orangnya.. Tapi hap (lagak) nya bukan main macam orang betul puasa... Segala menu aku rasa...Komen aku dalam masakan.. Biasa akan ditanya "Sedap tak?.. Masin tak?.. Jawapan aku biasanya paling jujur.. Sambil senyum Sedap..sedap..sedap sampai angguk-angguk kepala aku.. Umur macam tue apa yang bonda kita suap semua sedap yee tak!!.. Waktu paling best buat jus.. Jus timun.. Adoii.. Sedapnya... Timun tue di garut, tambah sirap, masuk air, gula pastu ais... Setengah cawan kompom untuk aku, sebab tolong bonda didapur.. Maklum la nak beli tembikai mahal beb... timun tue kira gantinya la..
Jam pukul 6.. Sambil- sambil sebuk merayau didapur tengok Bonda masak.. Pett..pett.. Bunyi moto sampai.. Sekali rupanya Tuan Besar sudah pulang dari kerja daa... Aku adik beradik mang cuak(takut/hormat) kat abah..Garang tue tidak tapi la tegas.. Rutin dia wat sportcheak ler.. Mane yang tak mandi lagi tue siap ler.. Aku selalu terselamat dari jadi mangsa keadaan abg aku dua orang tue.. Diorang berdua tue dulu kaki buli.. Mentang-mentang ak kecik je..Diakal-akal (buli-buli) je aku... Yang no1 dan 2 yang biasa kena kena dengan abah..hahah.. Aku kalau kena dengan abah, kira kes berat la aku buat tue.. Maklum la hyper aktif beb.. Dalam sibuk-sibuk kami anak beranak.. Ada la anak-anak jiran yang sebaya-sebaya aku datang rumah bagi salam, rupanya bawak makanan lagi.. Ada yang datang bawak kuih, lauk, pendek kata untuk makanan untuk berbuka macam-macam ada.. Mang kecik-kecik dulu tak berapa nak paham budaya masyarakat setempat.. Tapi lama-lama dah ada akal sakit baru aku dapat sedar.. Melihat, berfikir dan mendengar adalah tauladan paling baik sekali dalam hidup.. Rupanya bonda pun buat benda yang sama.. Patot la aku selalu kena jadi pion (posmen) menghantar piring yang bertutup tisu ke rumah jiran-jiran.. Kadang kadang balik tak pernah la tangan kosong.. Pasti ada ole-ole dari jiran.. Melihat sahaja apa yang dibuat Bonda bersama jiran-jiran.. Sampai ke hari ini, banyak tul aku belajar.. Kira ilmu bersosial dan bermasyarakat sudah awal didedahkan kepada aku.. Terima kasih ayah dan bonda atas pelajaran dan tauladan yang kau beri.. Mudah-mudah kamu berdua sentiasa dirahmati Allah.. Waktu nak berbuka la paling teruja sekali.. Sebab siang- siang mana ada makanan beb.. Aku pun tahan lapar jugak, kurang makan sebab tunggu menu yang tengah masak atas dapur tue.. Tepat jer pukul 7:00  Bonda suruh abang pasangkan radio Perak.. Siaran dia memang terbaik.. Lain dari yang lain.. Lagu- lagu nasyid mendayu- dayu aku dengar.. Antara yang top group nasyid bonda aku minat.. Al Jawaher.. Fuhh.. Lagu-lagu dia yang best Solatullah, Tanganku Hulur Maaf Ku Mohon, Habibi.. Serius aku cakap memang impact lagu-lagu ni.. Sampai sekarang aku suka dengar lagi.. Sementara nak berbuka, perut yang berkeroncong ditutup dengan alunan lagu nasyid dan keletah iklan dalam radio tue, hilang la lapar aku sekejap..
Jam Pukul 7:15, semua dah sedia bersila kat hidangan.. Ada yang pinggannya dah penuh dengan lauk dah.. Tue maknanya dah lapar sangat la tue.. Tidak dilupakan jus timun yang dibuat tadi.. Dituangkan bersama ais batu kedalam cawan.. Adoiaii nikmatnya..
Tunggu nak (Bang) azan jer lagi ni.. Bila dj umumkan "Sebentar Lagi Azan Akan Bekumandang, Menandakan Masuknya Waktu Solat Fardu Maghrib dan Berbuka Puasa Bagi Kawasan Ipoh Dan Kawasan- Kawasan Sewaktu Dengannya".. Azan berkumandang.. Allahuakbar.. Allahuakbar" Kemudian Bonda pun suroh baca doa.. Aku baca dia ikut.. Salah dia betulkan.. Sampai pandai la aku baca doa bukak puasa.. Yeyy.. Makan timee.. Bersungguh- sunggguh kami makan.. Kalau masa makan nie.. Biasanya aku la yang selalu buat pasal.. Ada ye yang aku tumpahkan.. Kalau paling rutin tue air la... Udah kena jentik, piat adoii sakitnya.. Nasib baik Bonda jer take over.. Kalau Bonda tag team dengan Tuan Besar entah ler.. Dah kena sidai kot aku kat tingkap.. Tuan Besar memang penyabar dengan kerenah anak-anaknya.. Maklumlah 3 hero nak jaga.. Semuanya tengah nak membesar.. Tambah pulak kami nie "Sugar Level High" dalam darah tue yang betul-betul menguji kesabaran beliau.. "Macam kuah banjir kedalam nasik la".. Sebab bila dah besar sikit aku tanya pada Opah.. Rupanya lebih lagi handalnya.. jadi tak hairan la anak-anaknya pun sama.. Anak Bapak la katakan..(smile).. Tapi kadang-kadang kena juga.. Menitis jugak la air mata aku ni.. Bukan sebab sakit.. Sebab sedih kena jerit..
Kalau dulu-dulu tue sedih la.. Tapi sudah sampai dewasa ini.. Baru aku sedar kasih sayang Abah dan Bonda.. Untuk membantu aku menjadi manusia yang berguna.. Dahulu kalau tidak jari-jarinya yang hinggap ke tubuh aku, Rasanya tak akan sampai aku ketahap ini dan dapat menulis seperti ini.. Kenangan manis ini hanyalah cebisan dari kisah hidup aku.. Kalau nak dicerita semua tak mampu rasanya.. Nanti aku tulis dalam entri lain pulak ok.. Berjumpa lagi.. Salam


No comments:

Post a Comment